×

Caută

Londra, Regatul Unit (CNN Business) Vă gândiți vreodată de unde provine mâncarea pe care o consumați? Sau dacă persoanele care au recoltat cafeaua dumneavoastră preferată au fost remunerate corect?

Blockchain poate furniza răspunsuri la aceste întrebări.

Consumatorii devin din ce în ce mai interesați de proveniența alimentelor și de modul lor de ambalare. Pornind de la aceste informații, mulți dintre ei își schimbă chiar obiceiurile de cumpărare.

Blockchain poate contribui la urmărirea producției de bunuri de consum de-a lungul unor lanțuri de aprovizionare complicate, oferindu-le consumatorilor datele necesare pentru a alege în cunoștință de cauză.

Registrul public online creează o evidență permanentă și nemodificabilă a tranzacțiilor. Fiecare tranzacție este marcată cu momentul realizării (time stamp) și pusă în conexiune cu cea mai recentă, pentru a nu mai putea fi modificată ulterior.

Crearea unui lanț de aprovizionare echitabil

Trasabilitatea oferită de către blockchain este inestimabilă pentru clarificarea unor lanțuri de aprovizionare asociate cu practici ilegale și cu încălcări ale drepturilor omului.

Este, de pildă, cazul pescuitului. Conform fundației Environmental Justice Foundation, pescuitul ilegal reprezintă până la 31% din captura mondială de pește.

Organizația World Wildlife Fund încearcă să rezolve această problemă printr-un proiect de trasabilitate de tip blockchain, axat pe pescuitul de ton în Oceanul Pacific.În luna ianuarie, grupul a lansat o platformă de urmărire denumită OpenSc.

Fiecărui pește care ajunge pe un vas i se aplică un marcaj electronic care se înregistrează automat la docuri și la locul procesării. Pe măsură ce peștele este pregătit pentru vânzare și ambalat, el primește un cod QR specific.

Consumatorul poate apoi scana acest cod pentru a vedea unde a fost prins peștele, unde a fost procesat, unde a fost fabricat produsul din pește și cum a fost transportat la magazin.

World Wildlife Fund utilizează datele astfel obținute pentru a se concentra asupra încălcărilor drepturilor omului din industria piscicolă, încălcări precum munca forțată și sclavia modernă. Poate afla informații despre angajații din cadrul lanțului de aprovizionare și despre condițiile de lucru ale acestora.

„Nu este o soluţie miraculoasă”, afirmă Dermot O’Gorman, CEO al World Wildlife Fund Australia, „dar este un instrument care ne ajută să punem capăt comerțului cu sclavi.”

O’Gorman afirmă că organizația pe care o reprezintă speră să extindă aceste practici și asupra altor bunuri de consum, cum ar fi hârtia, carnea de vită, uleiul de palmier și produsele lactate.

„Dacă nu reușim să ne ocupăm, de pildă, de ilegalitățile din cadrul întreprinderilor piscicole sau de încălcările drepturilor omului din industria uleiului de palmier, nu vom reuși să creăm o planetă durabilă”, afirmă acesta.

Fluidizarea lanțului de aprovizionare

Lanțurile de aprovizionare complexe pot fi dificil de digitalizat. Provocarea constă în a-i convinge pe pescari sau fermieri să aplice tehnologia la sursă.

O’Gorman afirmă că oferirea unor stimulente financiare poate fi de ajutor în aceste situații. În opinia sa, mulți producători mai mici sunt interesați de OpenSC pentru că acest sistem îi ajută să își optimizeze operațiunile și să își reducă costurile, prin eliminarea blocajelor și prin estimarea mai precisă a cererii și ofertei.

Ramesh Gopinath, unul dintre liderii IBM Food Trust, o rețea globală de furnizori și retaileri ce include Walmart și Carrefour, afirmă că blockchain poate avea un impact enorm și asupra eficienței.

„Prin partajarea informației în cadrul lanțului de aprovizionare, se pot obține beneficii semnificative, care privesc ameliorarea prospețimii produselor ajunse la consumatorul final și diminuarea per ansamblu a risipei”, afirmă acesta.

Accesul la date le permite furnizorilor să prognozeze cu precizie sporită condițiile de piaţă și să procure ingredientele în plan local, ceea ce duce, în ultimă instanță, la scurtarea lanțului de aprovizionare, explică Gopinath.

Conform unui raport din 2018 al companiei Boston Consulting Group, adoptarea unor instrumente de digitalizare a lanțului de aprovizionare ar putea reduce pierderile și risipa de alimente cu până la 120 miliarde USD anual.

Lanțuri de aprovizionare oneste

CNN -

Întrucât blockchain poate garanta originea unui produs făcând imposibilă fraudarea, trasabilitatea înseamnă totodată și responsabilitate.

Acest aspect este esențial pentru produsele în cazul cărora frauda alimentară este larg răspândită, cum ar fi uleiul de măsline, desemnat de Comisia Europeană drept țintă majoră a activităților ilicite.

„Poți avea o denumire italiană, însă nu neapărat și ulei de proveniență italiană în sticlă”, afirmă Susan Testa, director de inovare culinară la producătorul de ulei de măsline Bellucci.

Pentru a demonstra atât consumatorilor, cât și comercianților proveniența produsului, Bellucci utilizează în cadrul lanțului său de aprovizionare tehnologie blockchain dezvoltată de Oracle.

„Aceștia vor să știe cât de aproape de sursă este produsul”, afirmă Testa. „Astfel sunt mai mulțumiți de marcă și de marfa achiziționată.”

Alte știri

Vă poate ajuta blockchain să deveniți un cumpărător mai etic?

CNN - Vă gândiți vreodată de unde provine mâncarea pe care o consumați? Sau dacă persoanele care au recoltat cafeaua dumneavoastră preferată au fost remunerate corect?

Tehnologia care mobilizează persoanele cu dizabilități în mediul urban

CNN - Prin natura lor, orașele sunt dificil de navigat, dar pentru persoanele cu dizabilități pot fi asemenea unor piste cu obstacole integrate într-un labirint.

Sunt orașele mici cele mai inteligente?

CNN - Când auzim despre transformări urbane, tindem să ne gândim la mega orașe cu clădiri înalte, ca Shanghai, Dubai sau Hong Kong...


Descarcă broșura cu soluțiile Smart Retail oferite de Vodafone business

Descarcă broșura
×

Descarcă broșura cu soluțiile Smart Retail

Completează formularul de mai jos pentru a putea descărca brușura

Declar că mi-au fost aduse la cunoștinţă informaţiile despre protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi liberă circulaţie a acestor date, conform legislației în vigoare, respectiv:

  • dreptul de acces la datele cu caracter personal prelucrate;
  • dreptul de a solicita către S.C. Vodafone România S.A. rectificarea datelor cu caracter personal;
  • dreptul de a solicita S.C. Vodafone România S.A. ștergerea datelor cu caracter personal atunci când acestea nu mai sunt necesare în scopul organizării și desfășurării Campaniei;
  • dreptul de a solicita S.C. Vodafone România S.A. restricţionarea prelucrării;
  • dreptul de a solicita S.C. Vodafone România S.A. transmiterea datelor cu caracter personal care îi privesc într-un format structurat, utilizat în mod curent și care poate fi citit automat;
  • dreptul de a se opune prelucrării, inclusiv celor efectuate în scopuri de marketing;

precum și faptul că îmi pot exercita aceste drepturi trimiţând o cerere scrisă datată și semnată pe adresa SC VODAFONE ROMÂNIA SA, cu sediul în București, strada Barbu Vacarescu nr 201.

Vom face toate eforturile pentru a ajuta, dar dacă Participanţii au în continuare nemulţumiri, pot contacta Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal – datele de contact se găsesc la adresa www.dataprotection.ro.

Ești interesat de soluțiile noastre?

Trimite-ne o cerere și unul dintre specialiștii noștri IoT te va contacta.