×

Caută

Orleans, Franța (CNN Business) Etichetele produselor alimentare indică deja cât de sănătos sau nesănătos este un anumit produs pentru consumator. Dar cât de sănătos este el pentru planetă? Adesea, acest aspect este mai puțin clar. În prezent, tot mai multe mărci își etichetează produsele pentru a le evidenția impactul climatic. 

Compania suedeză de produse alimentare Felix este una dintre ele. Timp de două zile în octombrie, Felix a deschis un magazin pop-up în Stockholm, unde prețul tuturor articolelor a fost stabilit pe baza amprentei lor de carbon. Cu cât emisiile lor sunt mai mari, cu atât prețul crește. 

Scopul acțiunii a fost de a demonstra cât de ușor este pentru cumpărători să facă alegeri ecologice atunci când produsele sunt etichetate clar. Fiecare client a primit un buget în „echivalent dioxid de carbon” ca să cumpere alimente pentru o săptămână. 

Deși magazinul pop-up a reprezentat doar o scurtă inițiativă de sensibilizare, pe site-ul său Felix enumeră deja emisiile de gaze cu efect de seră aferente tuturor alimentelor sale — de la cultivarea ingredientelor până la produsul finit. 

Produsele primesc o etichetă de „amprentă climatică redusă” dacă emisiile lor nu reprezintă mai mult de jumătate din media calculată pentru produsele alimentare din Suedia. Managerul de marketing al brandului Felix, Thomas Sjöberg, afirmă că este important ca etichetarea să poată fi ușor înțeleasă. 

„Știm că doar cifrele în sine nu au sens pentru consumatori”, declară Sjöberg. „Pentru a da sens cifrelor, am creat o scară climatică care indică în mod clar media actuală și amprentele climatice reduse.”

Un sondaj comandat de Carbon Trust, organizație care certifică amprenta de carbon a diferitelor produse, a constatat că două treimi dintre consumatorii din Franța, Germania, Italia, Țările de Jos, Spania, Suedia, Regatul Unit și Statele Unite sprijină etichetarea amprentei de carbon a produselor. Potrivit Carbon Trust, nici un guvern nu a impus încă etichetarea ca cerință legală. 

Cu toate acestea, etichetele climatice încep să se dezvolte. Marca de înlocuitori de carne Quorn a introdus etichete climatice pentru 60% din volumul său de produse la începutul acestui an, iar Unilever (UL) a stabilit recent un plan de comunicare a amprentei de carbon a fiecărui produs pe care îl comercializează.

O formulă complexă

Evaluarea amprentei reale de carbon a unui aliment nu este ușoară, iar mărcile fac echipă cu platforme specializate ce prelucrează date utilizând instrumente complexe de calcul, pentru a stabili emisiile de-a lungul întregului lanț de producție.

Oatly calculează cu grijă amprenta băuturilor pe bază de ovăz, de la procesele agricole până la magazinul alimentar, cu ajutorul CarbonCloud, o companie nou-înființată de cercetători din cadrul Universității Tehnologice Chalmers din Suedia. 

„Am dezvoltat o platformă web care le permite producătorilor de alimente să estimeze în detaliu impactul climatic al produselor lor, fără a fi nevoiți să stăpânească știința sau matematica aflată la baza calculelor”, explică directorul executiv al CarbonCloud, David Bryngelsson. 

Companiile precum Oatly introduc informații ce includ ingredientele lor, consumul de energie, producția de deșeuri și modul în care sunt expediate produsele, iar instrumentul web al CarbonCloud face restul. 

Pe lângă utilizarea informațiilor pentru etichetarea produselor lor, întreprinderile pot vedea modul în care s-ar modifica impactul lor climatic dacă, de pildă, ar schimba furnizorii sau ar trece la energie regenerabilă. 

CarbonCloud a realizat evaluări pentru sute de produse și mărci, inclusiv Estrella, Nude and Naturli’, și afirmă că interesul crește rapid. 

„Industria este foarte doritoare să obțină informații fiabile și amănunțite cu cât mai puțin efort”, declară Bryngelsson. 

În prezent, industria alimentară nu are o abordare standardizată pentru calcularea cifrelor referitoare la emisiile carbon, dar, potrivit lui Sjöberg, cel mai important este să le ofere consumatorilor informațiile deja disponibile. 

„Sperăm ca pe viitor să existe un cadru comun pentru modul în care calculăm impactul și etichetăm produsele”, declară acesta. „Însă pentru moment, clima nu poate aștepta.” 

Alte știri

Construind un viitor mai bun: Patru generații de inovare la ferma familiei

Începând din 1939, familia lui Mustafa Erüst și-a extins ferma, folosind tehnologii de ultimă generație pentru a se dezvolta și a se pregăti pentru viitor...

De ce unele mărci alimentare vor să le cunoașteți impactul climatic

Orleans, Franța (CNN Business) Etichetele produselor alimentare indică deja cât de sănătos sau nesănătos este un anumit produs pentru consumator...

Uitați de siliciu. Acest material ar putea revoluționa energia solară

Oxford, Marea Britanie (CNN Business) Energia solară este pe punctul de a suferi probabil cea mai mare transformare a sa în peste jumătate de secol...


Descarcă broșura cu soluțiile Smart Retail oferite de Vodafone business

Descarcă broșura
×

Descarcă broșura cu soluțiile Smart Retail

Completează formularul de mai jos pentru a putea descărca brușura

Declar că mi-au fost aduse la cunoștinţă informaţiile despre protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi liberă circulaţie a acestor date, conform legislației în vigoare, respectiv:

  • dreptul de acces la datele cu caracter personal prelucrate;
  • dreptul de a solicita către S.C. Vodafone România S.A. rectificarea datelor cu caracter personal;
  • dreptul de a solicita S.C. Vodafone România S.A. ștergerea datelor cu caracter personal atunci când acestea nu mai sunt necesare în scopul organizării și desfășurării Campaniei;
  • dreptul de a solicita S.C. Vodafone România S.A. restricţionarea prelucrării;
  • dreptul de a solicita S.C. Vodafone România S.A. transmiterea datelor cu caracter personal care îi privesc într-un format structurat, utilizat în mod curent și care poate fi citit automat;
  • dreptul de a se opune prelucrării, inclusiv celor efectuate în scopuri de marketing;

precum și faptul că îmi pot exercita aceste drepturi trimiţând o cerere scrisă datată și semnată pe adresa SC VODAFONE ROMÂNIA SA, cu sediul în București, strada Barbu Vacarescu nr 201.

Vom face toate eforturile pentru a ajuta, dar dacă Participanţii au în continuare nemulţumiri, pot contacta Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal – datele de contact se găsesc la adresa www.dataprotection.ro.

Ești interesat de soluțiile noastre?

Trimite-ne o cerere și unul dintre specialiștii noștri IoT te va contacta.